Zakres obowiązków księgowej
Zakres czynności, za które odpowiada księgowa jest bardzo szeroki, to właśnie od niej zależy, najprościej mówiąc, sprawne funkcjonowanie firmy poprzez dbałość o finansową, księgową i administracyjną stronę działalności przedsiębiorstwa. Do jej głównych obowiązków należy:
1. Prawidłowe prowadzenie wszelkich działań rachunkowych opartych na aktualnie obowiązujących przepisach prawa i systematyczne uzupełnianie tej wiedzy tak aby sporządzanie, wydawanie, obieg czy archiwizacja dokumentów odbywała się w sposób prawidłowy.
2. Zapewnienie właściwego przebiegu operacji gospodarczych w celu ochrony mienia danej jednostki gospodarczej.
3. Prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej oraz rozliczeń finansowych i sprawozdawczości finansowej.
4. Rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za mienie przedsiębiorstwa.
5. Zgodnie z przepisami budżetowymi operuje środkami pieniężnymi (i innymi będącymi w dyspozycji firmy).
6. Pilnuje finansowej zgodności zawieranych przez jednostkę umów.
7. Sporządza listy wynagrodzeń, zajmuje się ich ewidencją i związanymi z nimi świadczeniami i zasiłkami oraz funduszem socjalnym, rozlicza zaliczki i delegacje.
8. Pilnuje terminowych spłat zobowiązań, dochodzi roszczeń spornych i terminowego odzyskiwania roszczeń spornych.
9. Dokonuje rocznych rozliczeń podatku dochodowego, sporządza deklaracje podatkowe, składek ZUS i FP.
10. Rozlicza składki na ubezpieczenia grupowe.
11 Prowadzi całość spraw związanych z remontami, dokumentacją dotyczącą przetargów czy negocjacji.
12.Wystawia zaświadczenia o wysokości zarobków itp.