Praca i obowiązki magazyniera
Praca magazyniera polega na dbaniu o prawidłowe funkcjonowanie magazynu i zapewnianiu odpowiednich warunków przechowywania towarów. Ponieważ w większości firm posiadających powierzchnie magazynowe obciąża się pracowników odpowiedzialnością materialną (indywidualnie lub grupowo), zakres obowiązków zawarty jest w instrukcji magazynowej bądź karcie stanowiska magazyniera.
Instrukcja magazynowa jest zatwierdzana przez prezesa i ściśle określa zakres obowiązków pracowników magazynowych. Należy do nich:
- dokładne sprawdzenie przyjmowanych towarów pod względem jakościowym i ilościowym;
- sprawdzenie czy stan fizyczny przyjętego towaru odpowiada wystawionej przez dostawcę specyfikacji;
- oględziny pod kątem nienaruszenia, atestów, symboli i sporządzenie protokołu w przypadku rozbieżności stanu faktycznego z zadeklarowanym przez dostawcę;
- zapewnienie przechowywanym zapasom odpowiednich warunków, które gwarantują utrzymanie ich jakości;
- kontrola nad wydawanymi z magazynu towarami, potwierdzona prawidłowo wystawionymi dokumentami wydania;
- wystawianie spisu towarów niewykorzystanych co pół roku;
- pilnowanie by każdy rodzaj towarów i materiałów umieszczony był na właściwym miejscu;
- zawiadamianie przełożonego o jakichkolwiek symptomach wskazujących na początki zepsucia czy korozji przechowywanych towarów;
Magazynier odpowiada nie tylko za przyjmowany i wydawany materiał majątkowy, ale również za cały magazyn, dlatego ściśle obowiązuje go przestrzeganie zasad bhp czyli dbałość o stan instalacji i wszelkich urządzeń, wyraźne oznaczenie i stan dróg ewakuacyjnych. Magazynier jest również zobowiązany do uczestniczenia w okresowej kontroli przeprowadzanej przez przedstawicieli Okręgowej Straży Pożarnej.