Zakres obowiązków pracownika ochrony
Coraz częściej pracownicy ochrony są obecni w życiu przeciętnego obywatela. Spotkać ich można w galeriach handlowych, restauracjach czy klubach, na targach oraz w budynkach firm. Kim są i jaki jest ich zakres obowiązków? Ochroniarze to pracownicy prywatnych firm świadczących usługi z zakresu bezpieczeństwa innym firmom lub osobom.
Do głównych zadań pracownika firmy ochroniarskiej należą:
- Ochrona osób przebywającym w określonym budynku lub na danym obiekcie
- Kontrola ruchu osobowego, co oznacza, że ochroniarz może sprawdzić czy osoba wchodząca do budynku posiada uprawnienia do przebywania na jego obszarze
- Rejestracja wejść i wyjść
- Wyrywkowa kontrola osób przebywających w budynku
- Kontrola pojazdów wjeżdżających na teren obiektu
- Wydawanie kluczy pracownikom danej firmy
- W sytuacji pożaru lub innego zagrożenia obowiązek przeprowadzenia ewakuacji
- Ochrona budynku przed włamaniami
- Sprawdzanie budynku pod kątem zagrożenia – rutynowe patrole
- Kontrola trzeźwości, ale jedynie w uzasadnionych przypadkach
- Kontrola osobista w wyjątkowych sytuacjach. Taka kontrolę może przeprowadzić osoba tylko o tej samej płci z poszanowaniem godności osoby rewidowanej. W przypadku znalezienia przedmiotów kradzieży pracownik ochrony musi niezwłocznie powiadomić policję i przełożonych.
- Reakcja na wykroczenia oraz inne formy łamania prawa, a także bezzwłoczne powiadomienie organów ścigania o popełnieniu przestępstwa
- W przypadku popełnienia przestępstwa pracownik ochrony ma obowiązek ująć sprawcę, a następnie przekazać go w ręce policji. Jeżeli są osoby poszkodowane w zdarzeniu ochroniarz musi natychmiast powiadomić także straż pożarną i pogotowie ratunkowe, jak i również odizolować miejsce zdarzenia od ingerencji osób postronnych oraz udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym
- Obowiązek do zachowania tajemnicy służbowej.