Praca i obowiązki recepcjonistki
Zawód recepcjonistki jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się profesji.
W obecnych czasach recepcjonistka, w zależności od charakteru działalności firmy, coraz bardziej przypomina sekretarkę czy nawet asystentkę. Jest osobą pierwszego kontaktu tzw. ludzką twarzą przedsiębiorstwa i również jego wizytówką, to właśnie ona przyjmuje interesantów i służy im pomocą, ustala terminy spotkań, zajmuje się sprawami czysto administracyjnymi, dba o zachowanie płynności przepływu informacji w firmie, odbiera telefony itd., itp.
Recepcjonistka hotelowa zajmuje się przede wszystkim gośćmi, udziela im wszelkich informacji na temat warunków zakwaterowania, przyjmuje zgłoszenia rezerwacji, przyjmuje zameldowania, opłaty, wystawia rachunki. Zajmuje się również administracją związaną z obsługą klientów (sporządza dokumentację dobową, raporty fiskalne).
Zakres obowiązków wykonywanych przez recepcjonistkę hotelową obejmuje także dbanie o komfort gości tj. pilnuje aby wszystkie niezbędne w pokojach artykuły były na bieżąco uzupełniane, przyjmuje zamówienia takie jak budzenie i śniadania, sprowadzanie taksówki czy wynajem samochodu, dostarcza informacji na temat okolicy i atrakcji turystycznych.
Do niej również kierowane są skargi gości i ewentualne zgłoszenia jakichkolwiek zaniedbań, braków czy usterek. Często zdarza się, że pod nieobecność kierownika przejmuje jego obowiązki.
Jak już zostało wspomniane, obowiązki recepcjonistki determinowane są przez rodzaj działalności firmy, standardowo powinna zajmować się:
- przyjmowaniem, rejestrowaniem, przekierowywaniem interesantów;
- obsługą centrali telefonicznej;
- obsługą korespondencji (również elektronicznej) przychodzącej i wychodzącej;
- odbieranie i nadawanie przesyłek kurierskich;
- prowadzenie kartotek;
- udzielanie informacji.